Prima pagină > Telecom > Un apel impresionant: Scrisoare deschisa a unei operatoare 112

Un apel impresionant: Scrisoare deschisa a unei operatoare 112

Apelul de mai jos este unul real. Am sunat la STS, care mi-a confirmat ca doamna Raluca Cojocaru este operatoare 112. Nu intru in amanunte, important este mesajul:

Domnilor şi doamnelor din mass media românească,

Mă numesc Cojocaru Raluca şi sunt operator 112. Am rugămintea să transmiteţi mai departe această scrisoare deschisă, un apel disperat pentru întoarcerea la normalitate.

Dragi cetăţeni,

Stimaţi jurnalişti şi politicieni,

Stimaţi membri ai Parlamentului României,

Stimaţi membri ai Guvernului României,

Domnule Preşedinte Traian Băsescu,

Domnule Prim-ministru Victor Ponta,

Lucrez de zece ani în Serviciul Unic pentru Apeluri de Urgenţă. Am multe colege cu aceeaşi vechime, dar şi colege care s-au angajat ulterior, pe masură ce serviciul s-a dezvoltat la cererea şi răspunsul pozitiv al populaţiei. Sunt absolventă de studii superioare şi vorbesc fluent o limbă străină, însă am colege care cunosc chiar mai multe. Periodic sunt supusă testărilor profesionale şi psihologice, iar dacă aş fi picat vreodată vreuna, a doua zi nu aş mai fi fost lasată să răspund la telefon. Sunt un om simplu, cu familie, cu griji şi probleme personale ca oricare alt român de rând.

Sunt operatoare la unicul serviciu de urgenţă din România. Asta înseamnă, dragi cetăţeni, stimaţi jurnalişti şi politicieni, că prin natura muncii mele contribui la salvarea vieţii şi bunurilor voastre, dacă acestea vă sunt puse în pericol imediat. Şi mai înseamnă că, indiferent de grijile şi problemele mele personale, trebuie să fiu în alertă maximă cât timp sunt la serviciu. Că trebuie să fac faţă zilnic disperării, durerii, tragediilor, printre sutele de apeluri false zilnice ale celor care au chef de glumă, au chef de ceartă sau pur şi simplu se plictisesc.

Dar nu mă plâng şi nici n-am de ce. Imi iubesc meseria. Sunt instruită să folosesc aparatura avută la dispoziţie la capacitate maximă, să tratez fiecare apel cu aceeaşi seriozitate şi să iau decizii oportune în baza unor proceduri clare, folosite nu numai la noi în ţară, şi revizuite periodic în funcţie de diversitatea cazurilor care ni se ivesc. Da, mi-ar fi fost mai simplu să mă mut la dispeceratul unei companii private, bunăoară, însă bucuria şi mândria faptului că vieţi sunt salvate şi datorită mie compensează din plin presiunea psihică la care sunt supusă la fiecare apel.

În fapt, pe parcursul celor 10 ani de funcţionare a Serviciului 112, eu şi colegele mele am gestionat peste două sute de milioane de apeluri. Vă rog imaginaţi-vă succesiuni de secunde în care trebuie să asculţi, să linişteşti, să înţelegi fiecare cetăţean disperat, apoi să răspunzi următorului apel. Şi următorului. Şi următorului. Şi este greu de descris sentimentul pe care îl trăiesc când, din cinci apeluri, în patru dintre ele sunt agresată verbal, îmi este ameninţată familia, sunt ţinta glumelor proaste.

Cu toate acestea, nici eu şi nici colegele mele nu am avut rateuri în activitatea noastră. Nimeni, niciodată, din câte cunosc, nu şi-a pierdut viaţa pentru că o operatoare 112 nu a făcut imediat legătura, în câteva secunde, la dispeceratele colegilor noştri de la ambulanţă, poliţie, jandarmerie, SMURD sau pompieri. Fiindcă pentru asta sunt pregatită şi asta fac: triez miile de apeluri zilnice şi le directionez. Nimic altceva.

Iată de ce, în aceste trei săptămâni de când, printr-un concurs nefericit de împrejurări, un accident aviatic a dus la pierderea tragică a două vieţi, am trăit cea mai dificilă şi mai amară perioadă din activitatea mea profesională. Când ştiu că-mi fac meseria zilnic cu onestitate profesională şi cu seriozitate, nu pot rămâne impasibilă în faţa campaniei murdare, plină de insulte şi minciuni, care s-a revărsat, fără niciun Dumnezeu, asupra mea şi a colegelor mele, prin mass media şi prin vocile unor politicieni. Nu mă interesează politica şi nu m-a interesat niciodată. Însă cunosc exact cât de importantă este munca mea pentru oamenii acestei ţări, fie ei bogaţi sau săraci, fie ei politicieni, jurnalişti, profesori sau muncitori. Şi mai ştiu cât de periculoasă este, nu numai în aceste zile, dar pe termen lung incitarea la ură impotriva noastră, a operatoarelor 112, şi decredibilizarea acestui serviciu care funcţionează de zece ani fără erori, pentru că fiecare minut irosit cu un apel fals înseamnă un minut furat omului aflat într-o reală situaţie de urgenţă. În aceste trei săptămâni de scandal, numărul apelurilor false şi abuzive pot spune nu că s-au triplat, ci s-au inzecit, iar cei care sună disperaţi după ajutor răspund cu din ce în ce mai mare reticenţă întrebărilor mele de triaj. Cu tristeţe şi revoltă vă spun, mi-e imposibil să înţeleg inconştienţa jurnaliştilor şi politicienilor care clamează pe de o parte grija pentru români, iar pe de altă parte pun vieţile lor în real pericol prin această atitudine.

Acesta este motivul pentru care mă adresez tuturor celor care mă improaşcă acum cu noroi, fără să mă cunoască şi fără să cunoască îndeaproape munca mea: încetaţi această campanie oribilă la adresa noastră, a operatoarelor 112! Timp de zece ani ne-am făcut datoria tăcut, fără să ne plângem, fără să dăm interviuri, fără să ne lăudăm. Ne-am făcut datoria şi în cazul accidentului aviatic, pentru noi un caz cu exact aceeaşi importanţă ca toate celelalte milioane de situaţii de urgenţă cu care ne-am confruntat. În mod cert, timpul şi rezultatele anchetei în curs vor dovedi acest lucru. Noi nu ierarhizăm oamenii, dragi cetăţeni şi stimaţi jurnalişti şi politicieni. Noi nu credem că o viaţă este mai importantă sau mai puţin importantă decât alta. Iar dacă, din diverse considerente străine mie, nu vă puteţi opri, măcar aveţi decenţa de a vă îndrepta atacurile spre ţinte reale. Lăsaţi-ne să ne facem treaba! Lăsaţi-ne să salvăm acele vieţi care înseamnă pentru voi doar statistici şi nimic mai mult!

Îmi permit să vă reamintesc, domnilor jurnalişti acuzatori, faptul că de nenumărate ori aţi filmat dispeceratele noastre, aţi dialogat cu multe colege, ştiţi exact cu ce ne ocupăm. Pentru ce atunci daţi la o parte adevărul şi deontologia profesională? Pentru ce minţiţi?

Iar dacă cineva poate îndrăzi să mă acuze că scriu acest apel la ordinul cuiva, doar pe considerentul că sunt militar, îl rog cu respect să se gândească ce anume ar fi făcut el în locul meu dacă demnitatea şi munca i-ar fi fost terfelite cu brutalitate, rea-voinţă şi din interese fără legatură cu persoana sa, dacă viaţa lui şi a copiilor lui i-ar fi ameninţate. Sunt un om simplu, însă nu accept să fiu subiect de batjocură şi injurii!

Vor exista, fără îndoiala, şi voci care vor încerca să decredibilizeze acest apel la decenţă şi adevăr, sau poate chiar să-şi bată joc de el. Nu pot decât să le doresc ca în această perioadă încărcată de ură şi plină de bătălii care nu mă privesc, să nu fie nevoiţi să sune la 112, întrucât este posibil ca acea secundă necesară pentru a-i salva viaţa să fie ocupată de cetăţeanul care sună şi mă înjură în timp ce se uită la televizor.

Semnez în numele şi la rugamintea celor peste 600 de operatoare 112 din întreaga ţară.

Cojocaru Raluca

Anunțuri
Categorii:Telecom Etichete:,
  1. Kius
    7 Februarie 2014 la 10:52

    1. Avand in vedere ca STS, angajatorul doamnei, este serviciu secret, doamna nu ar avea voie sa isi desconspire identitatea. De altfel, cand sunati la 112 incercati sa aflati numele operatoarei si vi se va spune ca numele operatoarei este „Operator 182” pentru ca nu au voie sa va spuna numele real. In plus, orice militar, cum sunt angjatii STS se prezinta cu gradul militar pe care il detine.

    2. Chiar daca doamna ar fi reala, scrisoare denota o intelegere precara a dezbaterilor publice. Nu a criticat nimeni „cele 600 de operatoare care salveaza vieti”, ci atitudinea cinica si aroganta a sefilor STS care sustin ca toata lumea, mai putin STS, dar incluzand victimele, sunt vinovate de esecul operatiunii de salvare.

    Domnu’ Fulea, las-o jos ca macane! De fiecare data cand deschideti gura reusiti sa va faceti de rahat.

  2. Mariana Simionescu
    7 Februarie 2014 la 14:09

    Doamna Cojocaru Raluca, cine se scuza, se acuza, stiti cum se spune…Asa ca, lasati-ti pe altii sa va „descopere” meritele, nu credeti ca este mai bine ?! Oricum aceasta tanguire e ca o frectie la un picior de lemn…lumea a devenit insensibila la explicatii, mai ales cand se intampla asemenea tragedii…

  3. 7 Februarie 2014 la 15:11

    bravo voua doamnelor pentru munca pe care o faceti.din partea mea jos palaria in fata dumneavoastra.josniciile care se revarsa asupra dvs. sunt de la cei vinovati.acesta este adevarul.cei vinovati au putere si cauta cu disperare sa arunce vina asupra unor oameni care dpdv profesional si-au facut treaba.nu luati in seama acesti oameni (jurnalisti) care nu cauta decat senzationalul fara sa isi dea seama ca pentru uni ca mine sunt niste gunoaie . sau si ei respecta niste ordine de la alti mai sus pusi ca sa isi pasteze un loc de munca,

  4. codreanu t. florin
    7 Februarie 2014 la 22:33

    bravo doamna si eu sunt de partea dvs pt ca stiu ce inseamna un asemenea serv.cine nu stie vb in gol fara noima .ce stiu ei ce inseamna azimut si distanta .ce stiu ei ce inseamna i. o. p. c. etc etc .abia deslusesc aceste taine s au deschid un dex sa invete cuvantul respectiv. jurnalisti specialisti in toate si n cele ce maine vor rade la soare.jurnalisti ce merg pe premiza ca acest popor crede tot ce spun ei,baliverne ,minciuni,instigari,atacuri,etc. INCA O DATA BV DOAMNA , EU CRED CA V ATI FACUT DATORIA SI MESERIA SI DIN PASIUNE PT ACEASTA MESERIE.

  5. 8 Februarie 2014 la 2:02

    eu nu am auzit pe nimeni sa le acuze pe operatoare .

  6. Alex
    8 Februarie 2014 la 15:51

    Pt. cine nu a inteles mesajul scrisorii : este vorba de faptul ca in ultima perioada/ani (in mod deosebit dupa accidentul aviatic) s-au inmultit fff.mult apelurile fara rost/glume/injuraturi…etc.Apelantii nu mai vor (nu mai au rabdare) sa raspunda la intrebarile specifice atat de necesare pentru a stabili cu cat mai multa precizie mijloacele necesare fiecarui tip de caz sau suna pentru diferite motive ce nu au nici o legatura cu 112, de aici apar nervii,injuraturile si amenintarile pe care le primesc operatorii de la 112.Peste 80% din populatie nu cunosc si nici nu doresc sa cunoasca ce inseamna 112 si cand/cum se foloseste, ce trebuie sa faca atunci cand suna. Lucrurile astea tin de mentalitate, de responsabilitate,nivel de cultura, constiinta civica si nu in ultimul rand de cei 7 ani de acasa.Concluzia: timp pierdut,nervi, cazuri reale si grave la care nu se poate ajunge, eforturi materiale mai mari decat ar trebui pentru a rezolva situatiile de urgenta.Pe scurt din cauza acestor aproximativ 80% se pierd BANII NOSTRII SI HRANIM TRANTORII care speculeaza frica si nestiinta oamenilor.

  7. IOVESCU petru
    11 Februarie 2014 la 9:47

    Mass media ar trebui sa transmita informatii si atat. Dar ei se straduiesc sa fie „formatori de opinie” si manipuleaza la greu, prezentand informatiile trunchiat, modificat pana la de nerecunoscut, sub forma de lozinci, cu multe generalizari patetice, cat mai dramatic si neaparat cu mesaje incarcate puternic din punct de vedere afectiv. Bineinteles ca aceasta manipulare se face in numele unor interesati, (a se citi partide, companii, asociatii, servicii). In cazul accidentului, si B 1 si Antena 3 (curios) si multi altii „cautau vinovati” pornind de la prezumtia de vinovatie. Cand venea la TV si cate un specialist care avea ceva de spus, era minimalizat, iar concluziile erau orientate tot in sensul celor dorite de „sponsori”. Inainte de accident, mass media s-a impiedicat de CORUPTIA din invatamant, generalizand dramatic „dezvaluiri soc”, si punand anatema pe toti oamenii scolii. A, sa nu uit de vedetele de 2 bani care ne invadeaza ecranele cu incultura si silicoanele lor. Mass media se hraneste din teme diverse pe care le amplifica si le dezbat indelung transformandu-le in „subiecte de presa”. Sfatul unui psiholog batran: nu va mai uitati la PROSTII. Priviti cum va fi vremea, urmariti emisiuni de stiinta, emisiuni folclorice (cand nu sunt poluate), muzica buna, si cate un film cu „HAPY END FERICIT” (scuzati pleonasmul, recunosc intentionat). In cazul accidentului lucrurile au fost prezentate in alb si negru, eroii au fost impartiti ca in basmul cu Greuceanu si ca in telenovele, in baieti buni si baieti rai, doar ca alegerea echipei in care erau inclusi s-a facut de „sponsorii” si realizatorii emisiunilor.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: