Prima pagină > Telecom > Se revizuiesc politicile UE de retinere a datelor: Va fi nevoie de consimtamant „specific si explicit” pentru ca firme precum Facebook, Google sau Yahoo! sa ne retina datele de trafic pe internet

Se revizuiesc politicile UE de retinere a datelor: Va fi nevoie de consimtamant „specific si explicit” pentru ca firme precum Facebook, Google sau Yahoo! sa ne retina datele de trafic pe internet

O propunere de revizuire a regulilor UE privind retinerea datelor va fi lansata in aceasta saptamana, a anuntat vicepresedintele Comisiei Europene, Viviane Reding, citata de Bloomberg. Conform noilor norme, firme precum Facebook, Google sau Yahoo!, care retin in prezent date ale traficul web al utilizatorilor, de care profita in afisarea de reclame personalizate, vor avea nevoie sa obtina un consimtamant „specific si explicit” din partea acestora. Reglementarea ar putea sa le reduca din venituri, noteaza Bloomberg.

Nici firmele din Romania nu sunt straine de retinerea datelor de trafic web in scopul afisarii de informatii si reclame personalizate.

Anul trecut, Romtelecom a lansat un astfel de serviciu gratuit – MyClickNet – care permite abonatilor ClickNet care aleg sa-l activeze informatii relevante cand navigheaza pe internet, in baza unui istoric al navigarii acestora. Serviciul are la baza tehnlogia unei firme (Phorm) care a atras plangeri de la utilizatorii de internet in Marea Britanie si chiar o atentionare de la Comisia Europeana.

Implementarea acestui serviciu a starnit mai multe critici ale internautilor romani, iar juristul Bogdan Manolea avertiza pe blogul sau in privinta unei posibile incalcari de catre Romtelecom a legii privind prelucrarea datelor cu caracter personal (Legea 506/2004). Acesta atentiona ca potrivit legii „ascultarea, inregistrarea, stocarea si orice alta forma de interceptare ori supraveghere a comunicarilor si a datelor de trafic aferente este interzisa, cu exceptia cazului in care utilizatorii si-a dat „consimtamantul scris”, fapt care in aceasta situatie nu s-ar intampla.

„Cum in cazul nostru abonatii nu dau consimtamintul in scris, ci este vorba de un consimtamint implicit (…) este clar ca dispozitia respectiva nu este indeplinita. Mai mult, in sensul acestui caz utilizatorul care participa la comunicarea respectiva este si site-ul cu care se incearca conexiunea respectiva si care, in niciun caz, nu este intrebat daca permite interceptarea acestei comunicatii”, scria Bogdan Manolea pe blogul sau.

In replica, Romtelecom a precizat pentru HotNews.ro ca activarea serviciului este optionala si clientul este informat anterior despre cum ii sunt folosite datele:

„Inainte de a decide daca activeaza sau nu serviciul, clientul este informat despre scopul in care datele sale sunt procesate – acest lucru se face prin intermediul Termenilor si conditiilor (informatiile sunt publicate vizibil pentru utilizatorii MyClicknet) si a Politicii privind cookie-urile. Acest proces este diferit de cel aplicat in UK, unde intelegem ca s-a lucrat pe model opt-out. In reteaua Romtelecom, activarea se face numai in urma unei actiuni din partea utilizatorului (consimtamant expres) prin selectarea ‘butonului’ DA. Mai mult, clientul isi poate modifica oricand, gratuit si imediat, optiunea (alegand sa activeze/dezactiveze daca doreste serviciul) accesand myclicknet.romtelecom.ro/status”.

In toata aceasta poveste a intervenit si autoritatea nationala pentru protectia datelor (ANSPDCP) care a precizat pentru HotNews.ro ca va deschide o investigatie in perioada urmatoare privind modul de folosire a datelor personale printr-un nou serviciu de internet personalizat al Romtelecom.

Drept raspuns, Romtelecom a subliniat ca ANSPDCP a fost consultata inainte de lansarea acestui serviciu:

„Serviciul MyClicknet a fost prezentat ANSPDCP inainte de lansare. Reprezentantii Autoritatii nu s-au opus acestui tip de procesare si au oferit o serie de recomandari si indicatii pe care Romtelecom le-a urmarit intocmai la momentul implementarii”.

Ce ziceti, merge un UPDATE, nu?!

Anunțuri
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: